.: My Big Day ! :.

Daisypath Wedding tickers

Tuesday, July 28, 2009

.: Suara hati..tentang kepercayaan :.

Hari ni aku diusik lagi dengan opismate ku tentang kepercayaan..soalan yg berbunyik mcm ni..'u percaya ke dengan die,even sy lelaki pon sy x percaya tau'...aku jwb ngan senyuman jek and membls blk soalan tu..'sy percaya je'..secara jujurnye,aku memang yakin n meletakkn kepercayaan pd en.tunang... .hmm da kali kedua aku dipsiko kn ngan soalan mcm tu..aku tau,mungkin sesetengah org susah nk mempercayai pasangan terutama yang long distance relationship mcm aku ni...tp bg aku meletakkn kepercayaan adalah harus dan SANGAT2 PENTING untuk dididik dlm ati..sebelum melangkah ke alam rumah tangga.

for me..kepercayaan tu adalah benteng cemburu buta yang disama ertikan sebagai prasangka buruk terhadap pasangan kite tu..x baik la kalo kite sentiasa menaruh anggapan yg x elok kn..kdg2 cemburu penting gak..tanda sayang tp biarlah mengikut tempat & keadaan kn :)

Now,ape yg penting..kene bijak menepis soalan mcm ni,jgn mudah terpengaruh, sentiasa sabar & fikir sblum bertindak dan yg plg utama ingat tentang matlamat perkahwinan..

haha..cam pakar motivasi lak..kdg2 bagus jugak tambahkn ilmu tentang ilmu rumahtangga ni..supaya kite x mudah melatah kalo ditimpa ujian sebegini..btol x




timbul psl nih..aku br teringat..soal kepercayaan ade dibincgkn dlm isi buku nih..jd aku nk kongsikn satu buku ngan korg sume..buku ni aku da beli bulan lepas..br habes baca..kesimpulan nye..br aku faham..byk perkara yg kite x tau rupenye tp itulah yg bakal suami kite inginkn dr seorg isteri..smpikn cara menjaga pakaian suami pon ade caranye tau..buku ni bg aku,sgt2 esklusif & sape yg beli awal2 mmg beruntung..sbb da tau rahsia ape yg bakal suami kite inginkn..beli jgn x beli..hehehe

2 comments:

  1. salam,

    kepercayaan itu mmg satu keperluan tetapi sebagai seorang wanita kita juga tidak harus lupa untuk sentiasa berwaspada.

    kadang2 tu kena la lakukan sedikit spot check ala2 mengada2 (gurau2) bukan menunjukkan kita tidak percaya atau cemburu buta,

    cuma sebagai tanda menunjukkan yang kita risau jerk, bukan risau aper yang si abang ok jerk, tapi si adik2 keliling melebih2.

    yer lah saham orang sebelum kawin nih selalunya ler yang paling top meletup nih.

    hu3, sajer jerk gurau. Tapi kalau jadi aku ler - dapat tunang macam kau yang percaya nih cool. Sebab mmg itu yang seorang lelaki cari (kalau dier lelaki ler yang nak buat jad suami), yang bukan tu aku tak confirm :)

    Anyway, aku ucapkan kau bahagia hingga ke syurga amin!!

    ReplyDelete
  2. salam madnilk

    thanks2..moga2 doa diakhir ayat tu dimakbulkn..amin2 :)

    btol kata awk..kebanyakn org kate.. jgn letakkn kepercayaan 100%..takut nt merana diri..

    tp bg sy..pengajaran dr pengalaman lalu..byk mendidik sy kesan negatif kalo kite selalu berprasangka buruk pd pasangan..takot2 nt bile terbawak2,kite x sedar yg mende2 remeh pon nk dijadikan topik argue pd psgn kite..
    dah tentu buat hati si dia terase kn..

    sbb tu la..sy xnk jd isu ketidakpercayaan seperti ini kami akan action cam budak tadika jek [bak kata en.tunang :)]..hehe..padahal perkara tu boleh dibincgkn secara baik2 kn..

    yg penting ..kene kuasai ngan jayanye teknik komunikasi dgn psgn nih..bak kate awk..kalo nk selidik..buat2 ngan cara bergurau :)..thanks tuk petua itue..

    ReplyDelete